ugyfelszolgalat@lanzs.hu +36 1 300 9123
2022-10-05

A gumiabroncs

Egyszerű ellenőrzés

Ami elromolhat az el is romlik, ami elkophat az pedig el is fog kopni, Csak az a kérdés hogy mikor. A kopó-forgó alkatrészek közül a legegyszerűbben felmérhető állapotú, és a laikusok számára is jól ellenőrizhető része az autónak az nem más mint a gumiabroncs. A sokszor csak négy tenyérnyi felületként emlegetett abroncsok szemrevételezése nem csak egyszerű, de kritikus biztonsági tényező is, ezért kiemelten fontos hogy állapotuk kifogástalan legyen. Az ezeken a felületeken létrejövő tapadás sok mindent befolyásol. Gyorsítás, fékezés, stabilitás és még sorolhatnánk. Összességében a biztonsággal játszik az, aki nem fordít kellő figyelmet rájuk.


A gumiabroncs megóvása anyagi szempontból sem elhanyagolható.  Az elmúlt években a gépjárművek motorjának tekintetében az úgynevezett downsizing a jellemző, addig az autógumik esetében ez pontosan fordítva van. A ma már megmosolyogtató 14-15 colos keréktárcsáktól ugyanis eljutottunk odáig, hogy egyáltalán nem ritka a 18 colos, vagy még nagyobb átmérőjű felni sem. A nagyobb felni pedig nagyobb és így drágább abroncsot kíván meg. Ez pedig plusz kiadással jár.

A gumiabroncs kora

Használt gépjármű vásárlása előtt mindenképp érdemes megnézni a rajta lévő "papucsok" életkorát. Mi sem egyszerűbb. Az abroncs oldalfalán található DOT szám mellett látható 2x2 szám pontosan leírja a gyártás időpontját. Az első kettő az év adott hetét, míg a hátsó kettő az évet jelöli. Például ha ezt látjuk: DOT 2217, akkor 2017. év 22 hetében készült. Nem olyan bonyolult ugye? Alapszabály, hogy állapottól függetlenül 10 évnél idősebb abronccsal nem szabad közlekedni.

A gumiabroncs sérülései

Szimmetria mindenek felett! Ezt az elvet követve, szintén egyszerűen szemrevételezhető a nyári, a téli és a 4 évszakos abroncs is. Ideális esetben, a teljes futófelület egyenletesen kopik, így egyforma lesz a profilmélység mindenhol. Az aszimmetrikusan kopott felület mindenképp valamilyen problémára utal. Szintén fel kell kapcsolódni a képzeletbeli piros lámpának amennyiben az oldalfal sérült, dudor található rajta vagy egyéb sérülés. A sűrű apró repedések esetén is számolni kell a cserével.

A nyomás és a profilmélység


A megfelelő nyomás tartásával is kitolható az élettartam. A túl magas vagy épp túl alacsony nyomás esetén a kopás képe nem lesz szintén megfelelő. Az sem megnyugtató továbbá, ha túl sokáig áll egy helyben az autó leeresztett abronccsal. Ekkor ugyanis könnyen eldeformálódhat, melyet a megfelelő nyomásra történő fújás sem fog megoldani.

Szintén a könnyen lecsekkolható dolgok közé sorolható a profilmélység. Nyári gumi esetén a minimumérték 1.6 mm, téli gumi esetén pedig 4 mm. Ez törvényileg előírt, egyéb kérdésnek helye nincs ebben az esetben.

Meddig lesz használható az abroncs?

A fenti hibák jelenléte, vagy az adott értékek meg nem valósulása esetén, nagyon egyszerű a válasz: semeddig! Azonban ha minden stimmel, nem túl öreg, nincs aszimmetrikus kopás, nem sérült az abroncs és a profilmélység is megfelelő, akkor jöhet a számolás! Az abroncson mért profilmélységből vonjunk le 1,5 mm-t, a kapott eredményt szorozzuk meg 10.000-rel. Az így kapott eredményt pedig vessük össze a körülbelüli várható éves futásteljesítményünkkel és máris látni fogjuk, hogy körülbelül mikor lesz szükséges új abroncs vásárlása!

Keresse bármely prémium, márka független gépjármű szervizünket az országban már 4 helyen, ahol magas színvonalú szolgáltatásokkal állunk az Ön rendelkezésére!