ugyfelszolgalat@lanzs.hu +36 1 300 9123
2020-07-21

A félretankolás

A félre tankolás

A nem megfelelő tüzelőanyag igen komoly problémákat tud okozni a gépjárműben, időnként azonban előfordul. Van hogy saját hibánkból, de ahogy a közelmúlt is meg mutatta, az is elő fordulhat, hogy a megfelelő pisztolyból, nem a megfelelő üzemanyag kerül a gépjárműbe. Tekintsük el most a tévedés forrásától és nézzük meg mire számíthat egy benzines autó ha gázolajat töltenek bele, és fordítva.

Rátankolás, vagy üres tankba történő tankolás

Nagyon nem mindegy, hogy teljesen üres tankunkat töltjük tele a nem megfelelő üzemanyaggal, vagy éppen egy negyedig lévő tankot kezdünk el feltölteni, és hamar észrevesszük a tévedést. Nyilván annál jobbak a gépjárművünk túlélési esélyei, minél kevesebb nem megfelelő üzemanyag kerül bele. Amennyiben 1-2 litert tankolunk félre egy üres tank esetén, és teljesen tele töltjük ezután a megfelelő naftával, nincs katasztrófa. Egy 50 literes tank esetében 1 liternyi hibát mi biztosan nem fogunk észrevenni és jó eséllyel a gépjármű sem szenved károsodást.
Nyilván egy tele tanknyi félre tankolás után ha nem tűnik fel semmi és még el is indulunk, az utunk sokkal rövidebb lesz, mint azt terveztük.

Benzines autóba gázolaj

Ezt a hibát egyrészt nehezebb elkövetni, mivel a gázolaj pisztoly csöve vastagabb, mint a benzines pisztolyé, így nem fér be a töltő nyílásba. Amennyiben mégis sikerül ezt összehozni, a következőre lehet számítani. A gázolaj nehezebb, így leszáll a tartály aljára így kiszorítja, onnan a benzint. Ezért a problémák nagyon hamar meg fognak kezdődni. Először kihagy a motor, utána rángat, égéskimaradás történik és már le is állt a motor. Innen saját lábán a gépjármű nem fog tudni eljutni a szervizbe, pedig mindenképp javításra lesz szüksége.

Amikor benzin kerül, dízel autóba

Itt akár komoly „tűzijátékra” is lehet számítani, főleg a régebbi, mechanikus gázolaj adagolóval rendelkező gépkocsik esetében. A benzin hatására a motor felpöröghet, leállítása nem, vagy csak nehezen lehetséges, túlpöröghet, az extrém túlmelegedés miatt pedig tűz is keletkezhet.

A modernebb dízel üzemű autók viszont már közös nyomócsövesek, nagynyomású gázolaj szivattyúval, pumpával. Ez pedig kenést igényel, amit a a gázolaj lát el, a benzin viszont szárító hatású! Amint a benzin bekerül a rendszerbe, a pumpa kenése megszűnik, az alkatrészek súrlódni és ez által melegedni kezdenek, ennek hatására pedig tágulnak is. Amíg viszont bírja a pumpa, a súrlódás nem áll le, így rengeteg fémhordalék keletkezik a rendszerben. A rendkívül nagy pontosságú alkatrészek pedig semmilyen szennyeződést nem tolerálnak, így már kész is baj. Az ámokfutás nagyjából addig tart, míg a nyomásszabályzó szelepen található szűrő teljesen eltömődik. Így el is érkeztünk oda, hogy a teljes üzemanyag rendszer javításra szorul.

Kapcsolódó téma: a rendszeres átvizsgálás fontossága