A félre tankolás
A nem megfelelő tüzelőanyag igen komoly problémákat tud okozni a gépjárműben,
időnként azonban előfordul. Van hogy saját hibánkból, de ahogy a közelmúlt is
meg mutatta, az is elő fordulhat, hogy a megfelelő pisztolyból, nem a megfelelő
üzemanyag kerül a gépjárműbe. Tekintsük el most a tévedés forrásától és nézzük
meg mire számíthat egy benzines autó ha gázolajat töltenek bele, és fordítva.
Rátankolás,
vagy üres tankba történő tankolás
Nagyon nem mindegy, hogy teljesen üres tankunkat töltjük tele a nem megfelelő
üzemanyaggal, vagy éppen egy negyedig lévő tankot kezdünk el feltölteni, és
hamar észrevesszük a tévedést. Nyilván annál jobbak a gépjárművünk túlélési
esélyei, minél kevesebb nem megfelelő üzemanyag kerül bele. Amennyiben 1-2
litert tankolunk félre egy üres tank esetén, és teljesen tele töltjük ezután a
megfelelő naftával, nincs katasztrófa. Egy 50 literes tank esetében 1 liternyi
hibát mi biztosan nem fogunk észrevenni és jó eséllyel a gépjármű sem szenved
károsodást.
Nyilván egy tele tanknyi félre tankolás után ha nem tűnik fel semmi és még el
is indulunk, az utunk sokkal rövidebb lesz, mint azt terveztük.
Benzines
autóba gázolaj
Ezt a hibát egyrészt nehezebb elkövetni, mivel a gázolaj pisztoly csöve
vastagabb, mint a benzines pisztolyé, így nem fér be a töltő nyílásba.
Amennyiben mégis sikerül ezt összehozni, a következőre lehet számítani. A
gázolaj nehezebb, így leszáll a tartály aljára így kiszorítja, onnan a benzint.
Ezért a problémák nagyon hamar meg fognak kezdődni. Először kihagy a motor,
utána rángat, égéskimaradás történik és már le is állt a motor. Innen saját
lábán a gépjármű nem fog tudni eljutni a szervizbe, pedig mindenképp javításra
lesz szüksége.
Amikor
benzin kerül, dízel autóba
Itt akár komoly „tűzijátékra” is lehet számítani, főleg a régebbi,
mechanikus gázolaj adagolóval rendelkező gépkocsik esetében. A benzin hatására
a motor felpöröghet, leállítása nem, vagy csak nehezen lehetséges, túlpöröghet,
az extrém túlmelegedés miatt pedig tűz is keletkezhet.
A modernebb dízel üzemű autók viszont már közös nyomócsövesek, nagynyomású
gázolaj szivattyúval, pumpával. Ez pedig kenést igényel, amit a a gázolaj lát
el, a benzin viszont szárító hatású! Amint a benzin bekerül a rendszerbe, a pumpa
kenése megszűnik, az alkatrészek súrlódni és ez által melegedni kezdenek, ennek
hatására pedig tágulnak is. Amíg viszont bírja a pumpa, a súrlódás nem áll le,
így rengeteg fémhordalék keletkezik a rendszerben. A rendkívül nagy pontosságú
alkatrészek pedig semmilyen szennyeződést nem tolerálnak, így már kész is baj.
Az ámokfutás nagyjából addig tart, míg a nyomásszabályzó szelepen található
szűrő teljesen eltömődik. Így el is érkeztünk oda, hogy a teljes üzemanyag
rendszer javításra szorul.
Kapcsolódó téma: a rendszeres átvizsgálás fontossága